• Theater
  • 90 minuten

De Duivels

  • Vrijdag
    21:30 - 23:00
  • Zaterdag
    21:30 - 23:00
  • Zondag
    21:30 - 23:00

Aan het begin van de 17e eeuw wordt het Franse provinciestadje Loudun opgeschrikt door een golf van hysterie. De non Jeanne des Anges wordt beschuldigd van duivelse bezetenheid. De lokale autoriteiten vrezen voor een demon die s nachts met obscene motieven het klooster onveilig maakt. Al snel krijgt men de progressieve en seksueel promiscue priester Urbain Grandier als vermoedelijke schuldige in het vizier. Met de aanklacht begint één van de meest beruchte heksenprocessen uit de geschiedenis. En dat in de 17e eeuw, aan het begin van belangrijke wetenschappelijke evoluties, met het ontluikend verlichtingsdenken op de achtergrond, het groeiend atheïsme. Net dan doemen de vergeten duivels weer op, sterker, machtiger én conservatiever dan ooit. Loudun wordt omgetoverd tot een groot politiek theater, en zowel de nonnen als Grandier worden acteurs in een juridisch spektakel dat zich buigt over gloednieuwe maatschappelijke vragen. Is de bezetenheid van de zusters werkelijk een bovennatuurlijke interventie van het kwaad, of is het een collectieve aanklacht tegen eeuwenlange onderdrukking van de vrouw? Is Grandier schuldig, of is hij louter de zondebok van een snel veranderende wereld? Mensen uit heel Europa kwamen het stadje bezoeken om de publieke rechtszaak te volgen die alle lagen van de maatschappij beroerde. Koningen, geestelijken, wetenschappers en burgers braken zich het hoofd over het waarheidsgehalte van de aantijgingen en over de consequenties van de uitspraak. Vele kunstenaars en historici hebben zich in de latere eeuwen ook uitgesproken over de vreemde gebeurtenissen. De voornaamste inspiratiebronnen voor Krapp vzw waren de non-fictie roman De Duivels van Loudun(1952) van Aldous Huxley en het historische werk La Possession de Loudun(1970) van Michel de Certeau. De voorstelling beoogt deze historische casus open te breken als een theatrale rechtszaak, met het publiek als volksjury. Die jury wordt geconfronteerd met een samenleving in geloofscrisis, wanneer angst en twijfel binnensijpelen in elke barst van haar oude monolithische waarheid.  

Thema ‘Geloof’

Loudun en Brugge waren zeer gelijkaardige steden in de 17e eeuw, en Brugge is bijgevolg een ongelooflijk canvas voor dit stuk.De stad herbergt nog veel sporen van de laatmiddeleeuwse wereld die met De Duivels weer tot leven worden gewekt. De thematische pijlers van het Reiefestival bijgeloof, het rituele, de vurige strijd om waarheid – én de bijbehorende bronnen, gaande van heilige relikwieën, restanten van slotkloosters, de uitgebreide documentatie over heksenvervolgingen en schilderijen zoals De Kruisgang van de Zusters, sluiten naadloos aan bij het onderzoek van Krapp.

Mats Vandroogenbroeck (°1993, Asse) is acteur, theatermaker en schrijver. Hij werkte als speler en maker bij o.a. de Kopergietery, studio ORKA, Blauwhuis en het kunstenaarscollectief ZUIDPARK. Zijn fascinatie voor het occulte is een rode draad doorheen zijn theaterwerk. 

Nona Demey Gallagher (°1995, Gent) is theatermaker en werkte onder meer samen met Ontroerend Goed (Loopstation), KOPERGIETERY en Beeldsmederij De Maan (plastiekBERTRAND), De Studio (Dreaming Not Sleeping) en CAMPO/ De Koe (In Koor!). Naast theater studeerde Nona ook Vlaamse Gebarentaal aan Doof Vlaanderen en creëerde ze samen met Imke Mol E R O T I C A, een performance waarin ze erotische poëzie van vrouwelijke auteurs omzet in Vlaamse Gebarentaal. Nona regisseert in 2023 De Duivels van Krapp en haar opkomend radicaal-feministisch project Up Your Ass in CAMPO. [Einde van tekstterugloop] 

Timo Sterckx (°1995, Gent) studeerde Drama aan het KASK. Daarna ging hij aan de slag bij De Roovers en bij Louis Janssens en Ferre Marnef van Cie Desnor voor Toverberg. Samen met Louis maakte hij ook The Greatest Show On Earth, waarvoor hij een volledig boek uit het hoofd leerde. Verder was hij onder meer te zien in projecten van CAMPO/ Cie De Koe, Theater Malpertuis en Julie Cafmeyer. Met zijn eigen werk werd Timo vier keer geselecteerd voor TAZ. 

Nadat Timo, Mats en Nona de Jong Theaterschrijfprijs #TAZ19 kregen voor Through The Looking Glass, richtten ze samen het gezelschap Krapp op waarmee ze Weird Tales creërden, een feministische horrorfilm op scène over het leven van Mary Shelley.

Credits

Concept Mats Vandroogenbroeck, Nona Demey Gallagher en Timo Sterckx
Spel Mats Vandroogenbroeck, Timo Sterckx, Fleur Perneel, Bastiaan Vandendriesche, Maria Zandvliet en Fiene Zasada
Tekst Mats Vandroogenbroeck
Regie Nona Demey Gallagher
Dramaturgie Dina Dooreman
Kostuums Eleni Ellada Damianou
Begeleiding Valentijn Dhaenens 
Vertaling Trevor Perri, Anne Vanderschueren 
Productieleiding Catherine Vervaecke
Spreiding Saskia Liénard 
Productie Krapp vzw & KVS
Coproductie Perpodium, Reiefestival 
Met de steun van De Grote Post, Musea Brugge en de Belgische Federale Overheid via Cronos Invest

Volg onderstaande link om tickets voor één of meerdere voorstellingen van het Reiefestival te bestellen.

Controleer tijdens het boeken of je de juiste voorstelling, dag en/of timeslots hebt gekozen.