• Geluidswandeling
  • 60 minuten

T-2123

  • Première - Vrijdag
    11:00 - 18:00
  • Zaterdag
    11:00 - 18:00
  • Zondag
    11:00 - 18:00

Als in 2050 blijkt dat de zeespiegel veel sneller stijgt dan verwacht, zijn veel steden niet klaar om deze stormvloed te trotseren. Maar het water is onverbiddelijk en zet alles blank. Enorme hoeveelheden informatie zijn onherroepelijk verloren. Zo ook in Brugge. Alles is weggespoeld, de mens is zichzelf kwijt, de mensheid mist identiteit. T-2123 neemt ons mee naar de toekomst, naar het jaar 2123. Wanneer in het midden van de Atlantische Oceaan een ronddobberende tijdscapsule opgevist wordt, vol stemmen en geluiden uit een ver verleden. 

Tijdens een audiowandeling wordt het publiek naar het jaar 2123 gekatapulteerd en laat T-2123 de teruggevonden stemmen en geluiden weerklinken in het historisch centrum van de stad. Een tocht waarbij verleden en toekomst zich met elkaar verweven. Luisteren we in 2023 naar de toekomst of weerklinkt anno 2123 het verleden? Weinig van wat wij in 2023 rondom ons zien, zal in de stemmen en geluiden van 2123 nog bestaan. We leren luisteren, maar dan anders. En door anders te luisteren, zullen we anders kijken.  

Deze luistertoer probeert een leven na een klimaatcatastrofe te verhalen, en bevraagt zo evengoed onze huidige verhouding tot het heden en het verleden.  

Thema ‘Geloof’

T-2123 liet zich inspireren door De Vier Ruiters van de Apocalyps van Rik Poot. Dit kunstwerk, dat in het Arentshof staat, stelt vier ruiters voor die onheil aankondigen en dood en verderf zullen zaaien over de wereld. De mensheid bereidt zich best voor op grote verschrikkingen. Een beetje onverwacht en vreemd, zo in het midden van het vredige, toeristische hart van de stad. Waar Poot de apocalyps aankondigt, gaat T-2123 op zoek naar wat er gebeurt na de apocalyps. Hoe verandert het leven nadat Brugge is ondergelopen en de bevolking er wegtrok? Welke nieuwe realiteit breekt aan?

Credits

Stem, concept en regie Barbara T’Jonck
Spel Ibtissam Boulbahaiem & Veroline Vanderbeek
Sound design Wandeling Tom Van den Brande
Sound design detail Geluidsvissen Sander Villers
Mixing Stem Michaël Verlinden
SonicMaps Advisor Donia Jourabchi
Scenografie Elias Cafmeyer
Kostuum Layla Kirsta
Residentie Het Entrepot, wpZimmer
Coproductie Reiefestival
Met dank aan Franciska Devloo, Rita Devloo, Pieter T’Jonck, Mieke Vandemoortele, Martha Balthazar & Lore Sommereyns
Met de steun van Het Entrepot en Concertgebouw Brugge

Barbara T’Jonck (°1994, Leuven) is theatermaker met een achtergrond in wijsbegeerte. Ze werkt als performer, dramaturg, schrijver, facilitator … op uiteenlopende terreinen: van sociaal-artistiek werk, over documentairetheater, smartphonechoreografie tot opera. Terugkerende thema’s in haar werk zijn fictieve collectiviteit, de dramaturgische betekenis van een stem en strategieën die een activerende of kritische setting ensceneren.  

Kunstenaar Elias Cafmeyer (°1990, Roeselare) vertrekt voor zijn beeldend werk vanuit zijn fascinatie voor stadsontwikkeling. Hij creëert sculpturen en locatiespecifieke installaties in en over de publieke ruimte. Hij gebruikt hierbij het stedelijke landschap als metafoor voor het sociale weefsel binnenin een urbane context. Cafmeyer doet daarnaast samenwerkingen met andere kunstenaars, curatoren en tentoonstellingsruimtes voor de ontwikkeling en de scenografie van tentoonstellingen of theatervoorstellingen. Elias Cafmeyer stelde reeds tentoon in onder andere S.M.A.K. (Gent) en Kunsthal Extra City (Antwerpen). Daarnaast werkte hij samen met Stad Gent en Stad Antwerpen voor installaties in de urbane ruimte. Hij werd uitgenodigd als onafhankelijk kunstenaar voor solotentoonstellingen bij Keteleer Galery en mariondecannière (Antwerpen). Cafmeyer kreeg de kans om tentoon te stellen in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Italië.

Volg onderstaande link om tickets voor één of meerdere voorstellingen van het Reiefestival te bestellen.

Controleer tijdens het boeken of je de juiste voorstelling, dag en/of timeslots hebt gekozen.