• Theater
  • 60 minuten

Beatrijs

  • Vrijdag
    14:00 - 15:00
  • Zaterdag
    14:00 - 15:00
  • Zondag
    14:00 - 15:00

Het verhaal van Beatrijs in een notendop? Ziehier: een middeleeuwse non treedt voor een jeugdliefde uit het klooster. Maar die liefde verlaat haar en hun kinderen zodra het geld op is. Dan gaat Beatrijs, ex-non, aan de slag als sekswerker om haar kroost te onderhouden. Maar uiteindelijk beslist ze om haar kinderen af te staan en terug te keren naar het klooster.  

De middeleeuwen worden vaak omschreven als ‘donkere eeuwen’ gedomineerd door mannen waar vrouwen geen rol van betekenis spelen. Maar de vrouwen uit die tijd zijn veel geëmancipeerder dan wij doorgaans denken. Beatrijs is het ideale personage om voorgoed komaf te maken met deze eenzijdige blik op de geschiedenis. Want deze vrouw is tegelijkertijd non, moeder én sekswerker. Lola Bogaert, Sara Heck en Yinka Kuitenbrouwer spitten dit flinterdunne verhaal uit tot op het bot en brengen zo de complexiteit ervan naar boven.

Thema ‘Geloof’

De middeleeuwen worden vaak omschreven als een donkere periode met mannen die de samenleving domineren. Vrouwen lijken er amper aan te pas te komen. Maar wanneer je naar de realiteit kijkt, blijken vrouwen  in deze periode veel geëmancipeerder dan wij doorgaans denken. Neem nu Beatrijs. Een vrouw die zowel non, moeder als prostituee is. Een verhaal van een ondernemende vrouw die haar eigen keuzes maakt, los van mannen of God. In deze voorstelling wordt er komaf gemaakt met onze eenzijdige blik op de geschiedenis. Drie vrouwen maken kanttekeningen bij het verhaal van Beatrijs, lichten er bepaalde aspecten uit en schrappen andere, zonder pardon. Zij stellen Beatrijs opnieuw samen, vanuit een geëmancipeerd standpunt en met een verfrissende kijk op vrouwen en gender. 

Literair en historisch is Beatrijs zeer interessant. Literair omdat dit het eerste werk is uit de Middelnederlandse literatuur waarin een vrouw de hoofdrol speelt. Bovendien heeft deze vrouw een eigen wil en laat ze zich niet manipuleren door God of de duivel. Ze maakt haar eigen keuzes. Het historisch belang van dit stuk blijkt uit de wereldwijde verspreiding ervan. Er bestaan wel 54 middeleeuwse versies van het verhaal van Beatrijs, van het Arabisch tot het Oudnoors. En dan hebben we het nog niet over de 147 (!) bewerkingen die er later nog van geschreven werden. 

Lola Bogaert (°1988, Nijmegen), Sara Haeck (°1993, Kortrijk) en Yinka Kuitenbrouwer (°1990, Amsterdam, NL) ontmoetten elkaar in 2016 tijdens Montignards, een talentenontwikkelingstraject van het Antwerpse kunstencentrum Monty. Ze gingen op zoek naar een gemeenschappelijke taal, inhoud en vorm. Daarbij kozen ze voluit voor radicale gelijkwaardigheid en een vrouwelijk perspectief of repertoire. In maart 2023 ging hun tweede voorstelling Beatrijs: een makkelijk middeleeuws Maria-mirakel maar dan moeilijk in première.

Credits

Regie & spel Lola Bogaert, Sara Haeck & Yinka Kuitenbrouwer 
Coaching Kristien De Proost
Advies De Roovers 
Scenografie Sven Roofthooft
Kostuum Lotte Boonstra
Assistentie kostuum Mien Kuppens
Beweging Synne Elve Enoksen
Techniek Guust Sambaer 
Licht Mohamed Sultan
Beeld Yuri van der Hoeven
Productie Het Huis Hasselt
Co-productie Perpodium 
Met steun van Taxshelter van de Belgische Federale Overheid via Cronos Invest en de Vlaamse Overheid
Met dank aan Monty, TG STAN, De Grote Post, De Warande, Matterhorn, Mathatentatief

Volg onderstaande link om tickets voor één of meerdere voorstellingen van het Reiefestival te bestellen.

Controleer tijdens het boeken of je de juiste voorstelling, dag en/of timeslots hebt gekozen.