• Happening
  • 13 uur

Nocturnes for a society

  • Vrijdag
    19:00 - 08:00
  • Zaterdag
    19:00 - 08:00

Nocturnes for a society steekt het traditionele wiegelied in een nieuw jasje. Vergeet zalig indommelen op Slaap kindje slaap, want hier word je aan het werk gezet. Niet om schaapjes te tellen, maar om samen klanken te maken die doorheen de nacht op verschillende manieren worden afgespeeld. Allerlei muzikale genres en culturen komen tijdens dit evenement samen, waaronder de baanbrekende muziektheorieën en -experimenten van Pauline Oliveros. Het resultaat is een gedeelde geluidsmeditatie en een vernieuwende muzikale ervaring, die begint bij valavond en doorgaat tot de ochtend weer aanbreekt. 

Alle praktische info over de voorstelling vind je hier.

 

Thema ‘Geloof’

Het idee voor Nocturnes for a society rijpte tijdens de covid lockdowns, toen de wereld een stuk onwerkelijker werd. Het leek of alles ‘on hold’ stond en we in een winterslaap beland waren. We konden alleen maar wachten, op een terugkeer naar het oude of op het verlangen naar een nieuw begin.  

Myriam Van Imschoot en Lucas Van Haesbroeck gingen tijdens deze periode op zoek naar historische figuren die tijdens hun ‘wachten’ gemeenschappen onder hun hoede namen. Zo kwamen ze uit bij de schaapsherder en de torenwachter. Allebei hoeders van dieren of mensen, van kuddes of volkeren. De torenwachter die boven op zijn toren naar de horizon tuurt terwijl de stad slaapt. Bij onheil of ongewenst bezoek slaat hij alarm en ’s morgens doet hij dienst als menselijke wekker. 

De herder en de torenwachter staan al eeuwen symbool voor de ‘goede god’ die gelovigen als een kudde schapen leidt. Maar daarnaast zijn het ook historische beroepen die aan de wieg stonden van verschillende muzikale culturen. De herder die op zijn luit of fluit speelt en de torenwachter die ‘brass instruments’ inzet voor zijn geschal. Of soms zong de torenwachter, helemaal alleen, hoog op zijn toren, voor zichzelf de tower blues. Hieruit ontstonden de eerste muzikale bands, als een soort muziekkapel avant la lettre die ingeschakeld werd bij processies en plechtigheden. Deze figuren brachten een schat aan liederen en muzikale genres voort. Ook in Brugge zijn oude liederen uit dit repertoire terug te vinden die de inspiratiebron vormen voor dit nieuwe werk.

Haar achtergrond in performance en dans, als schrijver en dramaturg van onder meer Meg Stuart en Benoit Lachambre, beïnvloedt het artistieke werk van Myriam Van Imschoot (°1969, Gent). Haar aanpak is lichamelijk, scherpzinnig en wil aanzetten tot verandering. Door denk- en werkwijzen uit verschillende disciplines met elkaar te verweven, neemt ze een unieke plaats in het kunstenveld in. Haar focus ligt op stem en geluid in performance, muziektheater, film en installatie. Van Imschoot zoekt naar barsten in onze modernistische drang naar vooruitgang. Folklore, lokale gebruiken en anachronisme zijn dingen die zij hierbij omarmt. Ze werkt vaak samen met mensen en artiesten die vocale of andere oude communicatietechnieken beoefenen. Denk aan jodelaars, vogelimitators, bruitisten, artiesten van de zagahreed of Youyou, maar evengoed klassieke muzikanten. 

Lichtontwerper en scenograaf Lucas Van Haesbroeck (°1981, Antwerpen) is gefascineerd door schaduw. Deze fascinatie ontstond tijdens zijn werk voor het Toneelhuis. Onder leiding van Guy Cassiers, die met zijn sterk beeldende theatertaal tot de top van de Europese theatermakers behoort, kreeg Van Haesbroeck de kans om nieuwe ervaringen op te doen. Gaandeweg ontstonden er samenwerkingen met andere Antwerpse gezelschappen en werd hij betrokken bij tal van muziek- en dansproducties. De werking en beperkingen van (visuele) perceptie prikkelen Van Haesbroeck en dagen hem uit om de mogelijkheden hiervan verder te onderzoeken.

Credits

Concept en creatie Myriam Van Imschoot & Lucas Van Haesbroeck 
Ontwikkeld met Christophe Albertijn, Tomoko Hojo, Bora Kim, Pierre-Benjamin Nantel, Berno Odo Polzer, Irena Radmanovic, Léa Roger, Idania Spruyt, Lieven Stockx, Iwan Van Vlierberghe en Lendl Barcelos
Productieleiding Stefaan Deldaele 
Zakelijke leiding Wim Viaene/Rossinant
Productie Newpolyphonies 
Coproductie Kunstenfestivaldesarts, KANAL – Centre Pompidou, Reiefestival, C-takt, Kunstencentrum BUDA
Met dank aan Kaaitheater, P.A.R.T.S, KASK – School of Arts Gent, Nomadic School of Arts, Orpheus Instituut, Ecole nationale supérieure d’arts de Paris, KWP Kunstenwerkplaats, GMEA Albi, Perpodium
Met de steun van de Vlaamse Gemeenschap, Tax Shelter van de Belgische Federale Regering en de Vlaamse Gemeenschapscommissie 

Nocturnes for a society kwam ook tot stand dankzij Tristero, Frederik Rombach (Glass), Daan Gysels (Wood), Ftouma Laayoune / Sew for Life with the assistance of Mirra Markaëva (sheets), La Laine Fleuri/Natagora (Wool), Anisa Rouas en iedereen wie deelnam aan SESSIONS. 

Volg onderstaande link om tickets voor één of meerdere voorstellingen van het Reiefestival te bestellen.

Controleer tijdens het boeken of je de juiste voorstelling, dag en/of timeslots hebt gekozen.