• Performance
  • 60 minuten

Myein

  • Première - Vrijdag
    16:30 - 17:30
  • Vrijdag
    18:30 - 19:30
  • Zaterdag
    16:30 - 17:30
  • Zaterdag
    18:30 - 19:30
  • Zondag
    16:30 - 17:30
  • Zondag
    18:30 - 19:30

Myein is een project dat verschillende verhaallijnen en mogelijke interpretaties toekent aan het gebruik van beelden in de media. Gloria Dorliguzzo doet dit door middel van fysieke en scenische expressies, terwijl Riccardo Santalucia zich uitdrukt via een audiovisuele installatie. 

Het onderzoek van de kunstenaars naar deze beelden komt voort uit gelokaliseerde vormen van kennis en gaat bij aankomst in Brugge in dialoog met de schilderijen van de Vlaamse Primitieven. Op deze manier wordt het gebruik van archieven en erfgoed een manier om ons heden vorm te geven en geconfronteerd te worden met het verleden. Welke mogelijkheden hebben we nog om luisterpraktijken en meditatieve praktijken te activeren, in een maatschappij waar overproductie ons persoonlijk aandachtsvermogen verzadigt?

Door verschillende vormen van versnelling en vertraging, opgevat als een partituur van beelden, geluiden en gebaren, worden kijkers begeleid in een reis waarbij het idee ontstaat deel te worden van een vloeibaar geheel.

NL/EN

Thema ‘Geloof’

Myeinin het Grieks verwijst naar het sluiten van de ogen en de mond en het bijhorende gevoel van onuitsprekelijkheid dat je voelt wanneer je geconfronteerd wordt met een mysterie, zoals in het geloof. Het speelt in op de overvloed aan visuele data die moderne media op ons loslaten en die onze aandacht belemmeren. Het sluiten van de ogen en de mond wordt in het werk van Dorliguzzo en Santalucia een mechanisme van verdediging en afwijzing. Ook stellen ze zich de vraag welke mogelijkheden er nog zijn om te vieren wanneer fysieke ruimtes zoals bibliotheken, archieven en musea worden vervangen door grafische weergaven en virtuele ruimtes. De kunstenaars raakten daarnaast ook geïnteresseerd in het concept van heiligschennis, als de deactivering van de principes van de macht. Heiligschennis heeft voor hen geen negatieve betekenis, maar duidt integendeel op een houding van openheid naar een nieuw gebruik van beelden en kunstwerken. En dan stelt zich de vraag: in een tijdperk waarin technische repoduceerbaarheid oneindig veel mogelijkheden biedt voor herbestemming, waar kunstmatige intelligentie nieuwe meesterwerken kan creëren: hoe kunnen we de picturale oppervlakken in onze musea nog lezen? Welke waarden kennen we eraan toe?

Credits

Regie Gloria Dorliguzzo en Riccardo Santalucia
Choreografie Gloria Dorliguzzo 
Muziek Riccardo Santalucia, i.s.m. John Hill 
Video Riccardo Santalucia 
Masker Riccardo Canali
In samenwerking met Kunstencentrum KAAP
Met de steun van Musea Brugge
Met dank aan
 Virgilio Sieni, Palazzina dell’Indiano Arte en Tommaso Ranfagni

Riccardo Santalucia (°1994, Milaan) is een audiovisueel kunstenaar, geluidsontwerper en codeur die live performances en multimedia-installaties ontwikkelt. Hij werkt vaak met generatieve systemen, DIY software en veldopnames. Zijn benadering van computertechnologie is gericht op het creëren van apparaten waarmee de onderaardse verbindingen die traditie en erfgoed verbinden met de cultuur van videogames en wat we cyborgs noemen, kunnen worden bevaren.  

In 2022 reisde hij naar Toscane, Italië, om het traditionele vlaggenzwaaien en kantklossen te leren als onderdeel van zijn artistiek onderzoek. Momenteel ontwikkelt hij ‘No Flag No Wind, You Flag I Wind’, een performance over menselijke veroudering, gecoproduceerd door V2_Lab voor de Unstable Media in Rotterdam, Nederland.

Als componist werkt Riccardo samen met andere kunstenaars, in 2021 met het Venetiaanse collectief EXTRAGARBO voor ‘ACABADABRA’ (Kort Theater Rome, 2021), en tussen 2018 en 2021 met choreografe Ariella Vidach voor ‘ELLE_Vive’, ‘HABIT_data en ‘HU_robot’. Sinds 2019 werkt hij samen met choreografe Gloria Dorliguzzo en cureerde hij het sound design voor de voorstelling ‘Folk Tales’ en de korte film ‘Skin/Out’ (deze won het ‘Around International Film Festival // Barcelona’ en de ‘Cinedans FEST’ best experimental film award). Sinds 2021 is hij supervisor van Sound Design studenten scripties in IED Milaan.

Gloria Dorliguzzo (°1984, Milaan) is choreografe. Zij benadert dans vanuit de krijgskunst die ze nog steeds beoefent in de kunst van het Japanse zwaard. De ontmoetingen met Yoshito Ohono, Malù Airaldo, Adriana Boriello en Claudia Castellucci hebben sterk haar onderzoek bepaald naar lichaamsuitdrukkingen. Dat onderzoek combineert plasticiteit en compositorisch ritme met een speciale aandacht voor beeldende kunst. Als performer heeft ze samengewerkt met internationale choreografen en regisseurs zoals Nikos Lagousakos, Cindy Van Acker, Crysanthi Badeka, Ariella Vidach, Giselle Vienne. Sinds 2018 werkt ze als performer en choreograaf samen met regisseur Romeo Castellucci die de choreografieën van Third Reichen Pavane fur Prometheussamenstelde. Ze zal MA Mystery11choreograferen, een nieuwe creatie van Romeo Castellucci, speciaal ontworpen voor de stad Elefnina, Culturele Hoofdstad 2023. Sinds 2019 debuteert ze als auteur met Folk Talesop het SantArcangelo Festival. Ze wint met Skin/Outhet Barcelona Film Fest en de Holland Cinedans als beste experimentele film. Ze zal debuteren bij Lenz met Dies Irae, een concert/performance voor 14 adolescente vrouwen, geïnspireerd op het werk van Galina Ustvolkaya. Voor Festival Eutopia in Lucca presenteert ze haar installatie en performance Nynphenproject.

Volg onderstaande link om tickets voor één of meerdere voorstellingen van het Reiefestival te bestellen.

Controleer tijdens het boeken of je de juiste voorstelling, dag en/of timeslots hebt gekozen.